1 maja 2013 – Tatry – Dolina Pięciu Stawów

Palenica Białczańska - Wodogrzmoty Mickiewicza - Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich (1670 m npm).

Zabawa zaczyna się na wysokości ok. 1423 m npm, ostatnie podejście do schroniska zasypane jest śniegiem. Śniegu jest miejscami do wysokości kolan, pod śniegiem płyną strumienie. Co chwilę zapadam się i czuję jak po butach płynie mi woda. Nowe buty spisują się rewelacyjnie, nie przemakają, oddychają. W sumie to jestem nawet zaskoczona, że po kilku wodnych przejścia w środku jest nadal sucho. Od góry niezłą izolacje przed wodą i śniegiem zapewniają też stuptuty. Tak uzbrojona mogę brnąć w śniegu. Wg mapy podejście powinno zająć nie więcej niż 35 min. ale w śniegu trwa to 45-50.

Schronisko w Dolnie Pięciu Stawów czynne jest cały rok, można na miejscu zjeść szarlotkę (najlepsza schroniskowa szarlotka w Polsce!) czy wypić piwo. Z odpoczynkiem gorzej, gdyż schronisko oblegane jest przez tłumy. Swoją drogą większość ludzi to kompletni ignorancji jeśli chodzi o przygotowanie do wyprawy górskiej. Tenisówki (sic!), trampki, reklamówki, brak kurtek, bluzeczki rodem z Orsaya, cienkie skarpetki... Brak słów. Niewielu doczytało również, że w maju szlak z Doliny Pięciu Stawów do Morskiego Oka (przez Świstówkę) jest zamknięty z powodu ochrony terenów lęgowych kozic.

Pijemy colę i udajemy się w drogę powrotną. Przechodzimy nad brzegiem Przedniego Stawu Polskiego, mijamy Mały Staw i przed Wielkim Stawem skręcamy w prawo. Zaczyna się jazda w dół ;) Ostre śnieżne podejście = ostre śnieżne zejście! Dzięki kijom trekingowym unikam zjazdu na tyłku i dość sprawnie schodzę do Wodospadu Siklawa. Zimą jest naprawdę cudny! Przed nami jeszcze długie zejście w dół, więc nie tracimy czasu i po krótkiej sesji ruszamy w dół.

ps. Nina z Grzegorzem byli w tym czasie w Schronisku przy Morskim Oku. Zaraportowali, że Morskie Oko skute jest lodem, a przejście do około stawu zasypane jest lawinami, które schodzą m.in. z Mięguszowieckiego Szczytu.

Czasówki:
Palenica Białczańska - Wodogrzmoty - 45 min
Wodogrzmoty - rozwidlenie Dolina 5 Stawów vs. Siklawa - 80 min
rozwidlenie - Schronisko w Dolinie 5 Stawów - 35 min bez śniegu / 45 - 50 min w śniegu