Noc w namiocie minęła dość spokojnie, "podróż" pod prysznic była łagodna, kolejka po śniadanie mała. Spakowani na cały dzień, wyruszamy oglądać żaglowce. Z campingu Marina jedziemy autobusem na przystanek Basen Górniczy (sic!), a następie tramwajem na Wały Chrobrego - tutaj rozpoczyna się główna impreza...
Jak możemy wyczytać na oficjalnej stronie: The Tall Ships Races to doroczne regaty wielkich żaglowców, których organizacją zajmuje się Sail Training International. Ideą zlotu jest „sail training”, czyli edukacja i wychowanie młodych ludzi pod żaglami na pokładach wielkich jednostek. To dlatego zgodnie z przepisami STI połowę załogi na każdej jednostce musi stanowić młodzież od 15 do 25 roku życia. Młodzieżą nie jesteśmy, na statkach nie pływamy (może poza małymi epizodami związanymi z Omega w Dąbrównie), ale przejechaliśmy ponad 600 km. tylko po to, aby zobaczyć na własne oczy najpiękniejsze żaglowce.
Cisne Branco (Biały Łabędź) - żaglowiec brazylijskiej marynarki wojennej, stacjonujący w Rio da Janeiro w Brazylii.
Cisne Brancko
Cuauhtemoc (Spadający Orzeł) - żaglowiec meksykańskiej marynarki wojennej. Cuauhtemoc to również imię ostatniego władcy Azteków, który wsławił się w walkach z hiszpańską konkwistą. Poniżej marynarz ubierający maszty w lampki nocne :)
Shabab Oman (Młodzież Omanu) - okręt szkoleniowy omańskiej marynarki wojennej. Obecnie największy, drewniany statek w ciągłej eksploatacji na świecie.
Shabab Oman wpłynął do portu przy dźwiękach muzyki :)
Morgenstern - pod nazwą "Vrouwe Maria" bryg został oddany do użytku w 1919 r. do połowu ryb na Morzu Północnym...
ORP Iskra - okręt szkoleniowy Polskiej Marynarki Wojennej, pierwszy polski okręt, który opłynął dookoła kulę ziemską. Nasi marynarze w porównaniu z marynarzami z Omanu byli mało przyjaźni ;)
Tak się bawi, tak się bawi Głowacki! Kapitan Głowacki - flagowy żaglowiec Polskiego Związku Żeglarskiego, ksywa "Głowaś". Nazwany na cześć jednego z największych popularyzatorów żeglarstwa w Polsce - Włodzimierza Głowackiego.
Iskra i Morgenstern
Fryderyk Chopin - polski żaglowiec, jako jedyny w naszym kraju ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest to po "Darze Młodzieży" drugi co do wielkości żaglowiec pływający pod polską banderą. Statek znany z aresztowań, połamanych masztów, niewypłaconych odszkodowań... Piękny!
Gotheborg - replika XVIII-wiecznej jednostki Szwedzkiej Kompanii Wschodnioindyjskiej i największy na świecie żaglowiec zbudowany z drewna. Oryginał zatonął w 1745 r. gdy zbliżał się do portu macierzystego po powrocie z trzeciej podróży do Chin. Wszyscy marynarze przeżyli, ale statek zatonął.
Shtandart i Gotheborg
Christian Radich i Gulden Leeuw
Mir - rosyjski bliźniak Daru Młodzieży. Powszechnie uważany za najszybszy szkolny żaglowiec na świecie.
Kruzenshtern - jeden z największych żaglowców, zbudowany w 1926 r.. Pływał pod nazwą "Padua" jako żaglowiec towarowy, przewożąc m.in. saletrę z Chile do Europy. W 1946 przekazany ZSRR jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny.